Yang Bulat, Yang Disukai (1)

Celoteh Ramadan

‘’Cik...Cik.. ! Amboi-amboi ramainya umat..!,’’ gumam Cik Amat, ketika melihat orang begitu ramai di pasar kaget yang terletak di jalan Komplek Ruko …… Harap dimaklum saja , kawasan ini sudah menjadi tradisi tiap tahunnya, sebagai kawasan pasar kaget bulan Ramadan.



Di kawasan ini, antara pembeli dan penjual berbaur menjadi satu. Begitu juga dengan jenis makanan, mulai dari kerang rebus, kepiting masak, ikan-ikanan, bahkan sambal ikan teri pun dijual disini.
Soal kue-mueh. Disinilah tempatnya, mulai dari kue lapis, kue malaka, lupis, godok pisang, lepat pisang, dadar gulung, serabi, bakwan udang, lemang tapai, empek-empek palembang dan segala macamnya ada disini.
Melihat banyaknya orang membeli, hingga berdesak-desakan, lupelah Cik Amat dengan makanan pesanan istrinya.
‘’Eeh.. lupe aku. Tadi Minah pesan minta belikan ape ye,’’ Cik Amat berkata kepada dirinya sendiri.
‘’Dadar gulung atau lupis ye..! aduh, kenape pulak aku jadi lupe,’’ kata Cik Amat lagi.
Cik Amat terus berjalan. Lirik sana, lirik sini, melihat makanan yang ada. Sehingga, sampailah pada salah satu kounter yang penjualnya seorang budak dare cantik jelita. Memakai kerudung berwarna gading, rambut panjang terurai diikat ke belakang. Sang anak dare itu tidak hanya sendirian, tetapi ada lima orang, yang semuanya molek-molek.
Cik Amat berhenti dihadapan budak-budak dare tersebut. Sambil membelik-belik makanan, sekali-kali matanya menjeling ke arah budak dare itu. Dalam hatinya berkata; ‘’Kalau aku muda-muda dulu, sekali suit saje, budak-budak ini sudah mengepet dekat aku,’’ gumanya, sambil memperbaiki letak kopiah yang miring diterpa angin.
‘’Ini kue ape namenya?’’ Cik Amat bertanya, purak-purak tak tahu, sambil menunjuk salah satu kue.
‘’Ini adalah kue lapis, rasa strowbery. Bapak nak membeli rasa ape?’’ tanya si penjual.
‘’Kalau yang ini kue ape namenya?’’ Cik Amat purak-purak tidak tahu.
‘’Ini kue malaka. Kalau di Sumbar namenya Onde-onde. Tapi kalau orang Natuna menyebutkan kue Ebol. Sebab die bulat seperti bola, dan banyak disukai orang,’’ kata si budak dare tu lagi.
‘’Haik..! jadi yang bulat-bulat itu banyak disukai orang?’’ tanya Cik Amat.
‘’Betul pak. Ape lagi kalau bulatnya kecik, saye paling suke dan para kaum wanita paling suka. Tak susah payah masuk ke mulut,’’ tutur si budak dare itu.
‘’Nah, bapak beli saje kue yang bulat-bulat ini, pasti istri bapak suka.’’
Dirayu, Cik Amat pun langsung membeli 20 biji kue malaka itu. ***

0 comments: