Baju Mertua

Celoteh Ramadhan

Baju baru, Alhamdulillah
Dipakai dihari raya
Tak punya pun tak apa-apa
Masih ada baju mertua...!



‘’Kik…! Kik..!’’ Cik Amat tertawah terkekeh-kekeh, karena mendendangkan sebait lagu yang dipelesetnya sendiri.
‘’Baju mertua…! Mertua aku sudah pada masuk ke liang lahat. Atau ada baju mertua yang baru. Mantap jugak,’’ Cik Amat berkata-kata sendirian, duduk terjuntai di belakang rumahnya. Rupa-rupanya, secara diam-diam Cik Minah menguping yang menjadi pembicaraan Cik Amat.
‘’Ehem..!’’ Cik Minah memberikan isyarat. Hal ini membuat Cik Amat terperanjat.
‘’Engkau ni apelah Minah, tekejut aku dibuatnya. Untung aku tak sakit jantung,’’ kata Cik Amat.
‘’Amboi..! amboi..! bukan main senang nampak hati. Masih hidupkan cucakrowa sehingga ingin mencari mertua yang baru,’’ ungkap Cik Mina, sambil menyinsing lengan bajunya, seperti hendak mengajak berantam.
‘’Eeh..! menguping jugak engkau ye. Bulan Ramadan itu, tidak boleh menguping pembicaraan orang. Telinge itu digunakan untuk mendengar hal yang baik-baik saje. Ini orang bercakap-cakap sendirian engkau tanggapi,’’ jelas Cik Amat berusaha menenangkan istrinya.
‘’Hei bang, bukan soal menanggapi ape yang abang cakap tu, tapi menyinggung perasaan saye. Emak-bapak saye dah meninggal, abang bikin lagu pelesetan. Bukannya mengirimkan doa untuk mereka berdua, eh malah dibuat main-main. Kuwalat baru tahu rasa abang,’’ Cik Minah
‘’Iyelah Minah sayangku, manis ku, intan ku. Aku minta maaf dan minta ampunlah, kalau menyinggung perasaan adinda sayang,’’ Cik Amat minta maaf dengan menyembahkan kedua tangannya kepada istrinya.
‘’Bukan minta ampun kepada saye, tapi kepada abah dan emak saye, karena abang telah mempermainkan mereka,’’ ungkap Cik Minah lagi.
‘’Iyelah, nanti waktu aku melakukan salat, aku kirimkan doa kepada kedua mertu aku itu. Jangan khawatirlah,’’ ujar Cik Amat.
‘’Terserah awaklah abang,’’ jawab Cik Minah langsung pergi meninggalkan lakinya yang tengah duduk berleha, menunggu beduk berbuka puasa. ***

0 comments: