Durian Jatuh Dimakan Sudin

Celoteh Ramadan

SETELAH mendapatkan durian perai [gratisan, red], dengan wajah tersengeh-sengeh, Cik Amat pun mengengkol sepeda motor buntutnya, pergi berlalu di hadapan Akiong. Warga keturunan ini, dengan wajah yang masam dan memerah, melototi kepergian Cik Amat.


‘’Sialan tu olangtua, sudah nak mampus pun masih pandai pulak berdemontrasi depan kita. Mimpi apelah oe semalam,’’ Akiong termenung memikirkan nasib sial yang dia terima hari itu.
‘’Rasa-rasanya aku tak adelah mimpi buruk,’’ gumamnya, sambil memegang durian. Orang bertanya berapa harga durian pun tidak dipedulikannya.

***
Sementara Cik Amat, dengan kecepatan 30 kilometer per jam, mengendarai sepeda motornya menuju rumahnya di bengkong dengan membawa sebutir durian, pemberian dari Akiong.
‘’Saye bukan memeras. Cuma suara saje meninggi, lantas die ketakutan. Kemudian kenapa pulak die memberikan aku sebutir durian?’’ Cik Amat penuh tanda tanya.
‘’Kalau memang sudah nasib beruntung ditambah pakai ilmu penjinak, cakap dikit saje orang sudah ketakutan,’’ guman Cik Amat. ‘’Kalaulah ilmu penjinak pemberian orang tue-tue ini bisa digunakan untuk menjinak bom, tentulah aku kaye raye,’’ Cik Amat bercakap-cakap sendirian. Matanya menerawang, melotot kedepan.
Dan, Duk..!
‘’Astaqfirullah..! hampir saja aku terpelanting dari motor,’’ Cik Amat kaget, karena dia baru saja melanggar ‘’polisi’’ tidur tinggi yang melintang di tengah jalan, tidak berapa jauh dari rumahnya. Entah karena mendapatkan durian gratis, sehingga dirinya lupa ada polisi tidur di jalan dekat rumahnya.
‘’Celaka. Betul-betul celaka. Memang engkau tak dapat dipercaya,’’ Cik Amat menyumpah di tengah-tengah jalan.
‘’Ade ape pak Cik merepet disiang hari,’’ tegur Nurbaya.
‘’Ini gara-gara laki engkau menyemen jalan tingi betul, aku nyaris mampus dibuatnya,’’ gerutu Cik Amat. Belum habis kekesalannya, setelah melanggar ‘’polisi’’ tidur, Cik Amat terkejut, karena durian yang dia gantung di belakang motornya hilang entah kemana.
‘’Cari ape lagi Pak Cik?’’ tanya Nurbaya lagi.
‘’Durian aku hilang’’.
‘’Ape durian Pak Cik hilang. Jadi…!’’ Nurbaya terpengarah
‘’Jadi ape Bayah..!
‘’Anak saya Sudin baru saje makan durian. Katanya dapat di tengah jalan,’’ terang Nurbaya. Mendengar itu, lemaslah lutut Cik Amat.
‘’Betul cakap engkau tu Minah,’’ sahut Cik Amat langsung pergi mengaji. ***


0 comments: