Kue Melaka Membuat Celake

Celoteh Ramadan

SEPANJANG jalan, dengan sepeda motor merah merek astuti [astrea tujuh tiga], wajah Cik Amat terus sumringah. Orang tua ini masih membayangkan wajah anak dara yang menjual kue untuk berbuka puasa.
‘’Wajah budak dare itu putih mengkilat, macem telur ayam yang baru dikupas. Nah cube dibayangkan, macem mane bentuknya telur ayam yang baru dikupas, tentu licin mengkilat,’’ gumanya.


‘’Selain itu jugak. Hidung budak-budak dare itu mancung, panjang kedepan. Tak macam hidung bini aku, macam buah jambu, pesek mengembang.’’
‘’Nah..! ditambah lagi, rambutnya panjang, hitam tergurai. Macam mayang kelapa, lurus terjuntai-juntai. Kate orang sekarang ini model rambut rebounding. Kalau rambut bini aku, sedikit keriting, dan berwarna keputih-putihan. Beruntunglah bujang-bujang Batam ini jika mendapatkan budak dare itu,’’ Cik Amat berkata sendirian. Sepeda motor Astutinya terus mengaung-ngaung, mengarah pulang ke rumah.
Sesampai di rumah, Cik Amat langsung menjumpai bininya yang sedang menghidangkan berbuka puasa. Ada sambal belacan, pakai ulam petai yang dibakar, gulai ikan sembilang, kopi hitam secangkir besar.
‘’Ape abang sudah beli kue lapis yang saye pesan?’’ tanya Cik Minah.
‘’Ape, engkau minta beli kue lapis.’’
‘’Jadi abang beli kue ape?’’ tanya Cik Minah lagi.
‘’Tadi...! Tadi…!’’ kate Cik Amat tergagap-gagap.
‘’Tadi.. ape bang!’’ seru Cik Minah
‘’Tadi aku dengar, engkau minta beli kue melaka, jadi beli belikan kue melaka 20 biji,’’ jawab Cik Amat.
‘’Ape bang. Kue melaka!’’ sergah Cik Minah lagi.
‘’Iye. Kate budak gadis itu, yang bulat-bulat pasti disukai wanita. Nah, aku belikan kue melaka ini untuk engkau,’’ jawab Cik Amat.
‘’Kalau sudah tengok kening budak gadis mengkilat dikit, meleleh-lah air liur abang tu. Permintaan bini langsung lupa. Tue-tue keladi, makin tue, makin menggatal,’’ Cik Amat naik spaning.
‘’Eeh.. janganlah dinda ku sayang marah-marah. Ini bulan puase tak boleh marah-marah. Banyak-banyak berzikir. Kalau sudah terlanjur, terima ape sajelah,’’ bujuk Cik Amat kepada bininya.
‘’Abang macam tak ingat saje. Kue melaka inilah yang membuat aku celaka. Gara-gara makan gue melaka, gigi aku tanggal dan tertelan, sehingga buang air besar pun berdarah dibuatnya. Lagi pulak memang dasar abang, kalau sudah tengok anak gadis, bini di rumah pun lupe. Tak sudi makan gue melaka itu, makanlah abang sendirian,’’ marah Cik Minah merajuk. ***


0 comments: