Ngabuburit

Celoteh Ramadan

‘’HENDAK kemane tu Desi,’’ tegur Cik Minah, ketika Desi melintasi depan rumahnya. Hari baru menunjukkan pukul 15.00 WIB petang, Desi dan anak-anak sudah keluar rumah. ‘’Jam tiga petang sudah keluar rumah, apa tidak masak untuk menyiapkan berbuka puasa. Atau mau makan di luar,’’ sindir Cik Minah yang tengah menyapu halaman.


‘’Eh..! Maaf Cik Minah saya mau mengajak anak-anak saje. Maaf Cik Minah, anak-anak saye sudah pada rewel,’’ jawab Desi.
‘’Mau mengajak ke mana anak-anak? Apa laki di rumah n’dak marah, kalau tak masak,’’ kata Cik Minah lagi.
‘’Maaf Cik Minah. Tidak!’’
‘’Mau mengajak ke mana?’’ tanya Cik Minah lagi.
‘’Maaf Cik Minah. Mau mengajak anak-anak ngabuburit,’’ jawab Desi terpaksa melayani pembicaraan dengan Cik Minah.
‘’Apa!. Astagfirullah..! mengape pulak engkau nak ngabur-bur…! Hei Desi apa engkau tidak puasa. Dan lagi pulak mengape engkau mengajarkan anak yang tidak-tidak, pakai Ngabur-bur..’’ kata Cik Minah terperanjat mendengar perkataan Desi.
‘’Maaf Cik Minah, iya. Saya teh dengan anak-anak mau ngabuburit di mall. Maaf Cik Minah, saya permisi dulu. Maaf ya,’’ jawab Desi langsung pergi meninggalkan Cik Minah yang kebingungan.
‘’Ya ampun..! ape-apelah budak si Desi itu. Masakkan mengajak anak-anaknya ngabuburit, pakai teh lagi,’’ gerutu Cik Minah, langsung melenting masuk ke rumah menjumpai suami. ‘’Nah..! ini gosip baru lagi,’’ gumam Cik Minah.
Sementara Cik Amat, telentang telanjang dada di bawah jendela. Matanya terpejam-pejam, mencoba tidur siang, tapi tidak bisa, karena diganggu istrinya.
‘’Bang oi..!’’
‘’Huh.. ape lagi issue yang engkau sampai!’’
‘’Itu bang Desi tetangga kita, mengajarkan anaknya tak baik,’’ jelas Cik Minah.
‘’Tak baik seperti apa?’’ tanya Cik Amat, tapi matanya tetap terpejam.
‘’Itu bang. Masakan Desi mengajarkan anaknya ngabu-burit, pakai teh lagi bang. Kan itu perkataan kotor dan tidak baik untuk disampaikan kepada anak-anaknya. Apalagi pada bulan Ramadan ini,’’ jelas Cik Minah.
‘’Itu bukan perkataan kotor Minah,’’ ungkap Cik Amat.
‘’Kalau tidak perkataan kotor apalagi bang. Coba abang simak. Kabur-bur…! Eh tak baiklah saya ucapkan, batal pulak puase nantinya,’’ jelas Cik Minah.
‘’Minah..! Minah.. ! Ngabuburit itu bukan perkataan kotor, itu bahasa sunda. Artinya pergi jalan-jalan sore. Sementara, teh itu adalah bahasa tambahan. Bukan teh yang kita minum,’’ papar Cik Amat. Mendegar itu, Cik Minah hanya menggaruk-garuk kepalanya yang tak gatal. ***


0 comments: