Uhuk..! Uhuk..! Siang Hari

Celoteh Ramadan

KOHENG lari tunggang-langgang menuju rumah Cik Amat, yang berjarak 200 meter dari rumahnya. Nafasnya terengah-engah, menahan sesak. Maklumlah, lari siang hari pada bulan Ramadan ini, alangkah hausnya tenggorokan. Tetapi, demi meningkatkan amal ibadah, rasa haus dahaga tersebut ditahan Koheng.



‘’Assalamu’alaikum..!’’ suara Koheng tersendat-sendat memberi salam kepada Cik Amat.
Pada saat itu, Cik Amat yang lagi berlepak di lantai, menonton siaran malay, terperanjat dibuatnya. Orangtua ini duduk, dan memang ke arah pintu, datangnya suara tersebut.
‘’Wa’alaikumsalam..! Engkau rupenya Koheng. Ade ape, datang macam orang dikejar setan saje. Siang-siang sudah merathon, ape tidak puase?!’’ tutur Cik Amat kepada Koheng, yang kelihatan pucat.
‘’Boleh saye masuk Pak Cik?’’ tanya Koheng.
‘’Eeh.. sile..! sile,’’ kata Cik Amat, mempersilakan Koheng masuk rumahnya dan duduk berselimput di depan TV.
‘’Ade ape Koheng, macam orang ketakutan saje?’’ tanya Cik Amat.
‘’Anu Pak Cik, saye nak tanye dikit,’’ ungkap Koheng.
‘’Ape ade hal yang mustahak?!’’ tanya Cik Amat lagi.
‘’Ade Pak Cik.’’
‘’Tentang ape?. Apakah tentang Cik Minah yang mengambil barang di rumah engkau dan tidak membayarnya. Atau ada perihal lainnya?’’ Cik Amat semakin penasaran melihat Koheng, yang baru saja memeluk agama Islam.
‘’Begini Pak Cik. Saya balu saja melakukan Uhuk..! uhuk..! pada siang hali. Apakah itu membatal puasa, atau berdosa?’’ Koheng mulai, sementara nafasnya yang terengah-engah perlahan-lahan menghilang.
‘’Ape!’’ Cik Amat terperanjat mendengar penuturan Koheng. ‘’Ape engkau melakukan…! Uhuk.. Uhuk.. pada siang hari dengan istri kamu?. Ape tidak bisa ditahan pada malam hari saja?’’ kata Cik Amat.
‘’Itulah Pak Cik. Dan bukan same istri saye,’’ ungkap Koheng lagi.
‘’Melakukan uhuk.. uhuk pada siang hari bulan Ramadan, engkau harus mengganti puasa selama dua bulan berturut-turut,’’ jelas Cik Amat.
‘’Tapi Pak Cik’’.
‘’Tapi apa lagi. Engkau harus mengganti puasa selama dua bulan’’.
‘’Maksudnya, saya melakukan uhuk.. uhuk.. itu hanya dalam mimpi, tetapi..! saya malu menceritakannya,’’ Koheng membuka tabir perselingkuhannya.
‘’Oh.. ! engkau hanya mimpi dan ke…! Tak ape-ape, engkau mandi junub saya setelah itu lanjutkan saje puasanya, sebab tidak batal,’’ tutur Cik Amat.
‘’Tidak batal. Alhamdulillah. Saye pulang dulu ye Pak Cik,’’ ujar Koheng gembira, yang langsung meninggalkan Cik Amat. ***

0 comments: