Demam Kure-kure (2)

Celoteh Ramadan

CIK Amat berpikir tentang penyakit kawan satu kantornya itu. Kalau lihat dari gejalanya, badan panas, lepas sejuk. Kemudian, badannya bergetar seperti vibrator. Kalau dikatakan demam vibrator.
‘’Penyakit ape pulak demam vibrator tu. Apa memang ada penyakti baru yang menyerang kite sekarang ini?’’ tanya Cik Amat lagi kepada Udin Bengkalis, yang sekali-kali mengecap surat-surat yang hendak diteken Pak Lurah.



‘’Entahlah Pak Cik. Yang saye tengok macam itulah gejalanya,’’ jelas Udin.
‘’Din..! din…!’’
‘’Iye Pak Cik.’’
‘’Aku rase budak Ahyar itu kena penyakit kure-kure tak?’’’
‘’Ape Pak Cik! Penyakit kure-kure! Mak… lebih teruk lagi dari penyakit demam vibrator tu,’’
‘’Iye Din.’’
‘’Jangan nak merapek Pak Cik,’’ ketus Udin.
‘’Engkau ni macam tak percaya cakap orang tue.’’
‘’Bukan tak percaya Pak Cik. Mane kan ade demam kure-kure, sebab Ahyar tidak pernah makan kure-kure. Kalau di Jawa sekarang ini tengah heboh penyakit antraks yang disebabkan mengkonsumsi daging yang terkena virus antraks. Nah penyakit kure-kure ini, tentulah disebabkan oleh binatang kure-kure, yang kate orang adalah labi-labi. Sumpah lillah, kami tak pernah makan daging kure-kure,’’ jelas Udin, balik penasaran mendengar penuturan Cik Amat.
‘’Lagi pulak Pak Cik. Inikan bulan puasa, bulan yang dimuliakan oleh Allah, jadi tak baik memakan, makanan yang tak jelas seperti kure-kure itu Pak Cik,’’ ungkap Udin.
‘’Penyakit kure-kure itu Din, bukan disebabkan mencekik-kedarah kure-kure ninja,’’ jelas Cik Amat, dengan nada mulai meninggi.
‘’Jadi disebabkan oleh ape Pak Cik?’’
‘’Kure-kure itu, kate orang tue-tue adalah penyakit demam menggigil itulah. Nah, kate para ahli kesehatan sekarang ini.’’
‘’Amboi cakap meninggi, dan berhasa Indonesia nampaknya,’’ timpal Udin, tersengah.
‘’Bukan meninggi, cume menjelaskana penyakit. Nah, kate para ahli kesehatan, penyakit kure-kure itu adalah demam malaria yang disebabkan oleh nyamuk. Obatnya adalah pil Kina yang pahit, yang kelat,’’ jelas Cik Amat.
‘’Oh..! penyakit malaria, bilang dari tadi. Kalau begitu biarlah saye belikan Pil Kina, biar budak Ahyar cepat sembuh, bise puase. Dosa dah banyak pun?’’ kata Udin Bengkalis.
‘’Ayolah, saye pun belum sempat nak tengok. Mari kita pergi bersama-sama,’’ kata Cik Amat, yang langsung pergi bersama Udin ke rumah Ahyar. ***

0 comments: