Telan Obat Pakai Roti (3)

Celoteh Ramadan

UDIN dan Cik Amat pergi ke apotek, membeli beberapa butir Pil Kina untuk obat Ayar. Sesampai di rumah, Cik Amat dan Udin melihat Ahyar tengah lagi duduk berselimput menghadap kaca jendela, percis apa yang diceritakan Udin kepada Cik Amat.
‘’Betulkan yang saye ceritakan Pak Cik,’’ bisik Udin kepada Cik Amat, yang disambut dengan anggukan, tanda membenarkan.



‘’Yar!’’ tegur Cik Amat.
‘’Oh..! Iye Pak Cik.’’
‘’Sakit Yar?’’
‘’Itulah Pak Cik.’’
‘’Nah, kami bawakan obat untuk engkau, biar cepat sembuh,’’ kata Cik Amat.
‘’Obat ape Pak Cik?’’
‘’Pil Kina’’.
‘’Alamak..! pil itu pahit betullah Pak Cik. Dan itu untuk obat penyakit kure-kure?’’ ungkap Ahyar.
‘’Namanya jugak obat Yar, mane kan ade obat untuk orang yang berjanggut, berkumis dan berbulu ini yang manis-manis semuenya pahit. Yang manis itu obat budak kecik,’’ jelas Cik Amat, langsung menyorongkan beberapa butir Pil Kina.
‘’Amboi mak Din, ini pahitlah,’’ kata Ahyar lagi.
‘’Ya ampun mak..! semua obat ye’ pahitlah. Kalau tak ‘endak pahit, pergi suntik sane!’’ ungkap Udin.
‘’Kalau suntik, minta ampunlah saye. Ngeri menengok jarum tu dokter itu. Sebab, orang kampung saye ade meninggalkan karena jarum suntik patah dan tinggal di dalam daging. Beberapa hari kemudian meninggalkan. Biarlah saye makan obat saje. Pahir-pahitlah..! ujar Ahyar, langsung mengambil sebutir pil kina.
‘’Nah macam itulah,’’ kata Udin.
‘’Ape lagi, pedallah obat itu, jangan dibilik-bilik lagi,’’ tutur Cik Amat, karena Ahyar hanya memegang dan membolak-balik pil kina.
‘’Telanlah pakai air putih!’’ sergah Udin.
Ahyar tak menggubrisnya. Obat tersebut masih genggamnya. Kebetulan ada roti kapas sisa sahur Udin. Nah, obat tersebut diletakkannya di atas roti kapas. Kemudian, obat dan roti dipentel-pentel, dipentel-pentel, hingga bulat. Itu pun tidak langsung dimakan. Melihat itu, Cik Amat dan Udin Bengkalis tertawa terkekeh-kekeh.
‘’Engkau aku tengok macam atuk aku Yar. Telan obat pakai pisang rebus, biar tak terasa pahit. Karena engkau modern, telan obat pakai roti,’’ ejek Udin. Cik Amat pun hanya tersebut simpul saje. Sementara Ahyar, karena malu, dengan pejam mate, langsung menelen obat. Tetapi beberapa menit kemudian keluar lagi. ***

0 comments: