Berkelahi Malam Hari

Celoteh Ramadan

MERASA dicuekin, Cik Amat pun mulai memasang strategi. Apalagi cucu satu-satunya, masih tetap digendong Siti, agar tidak lepas ke tangannya. Maklum sajelah, kalau Rianto sudah bermain dengan Cik Amat, bermacam kelakuan tak senonoh pun langsung keluar pada hari itu juga. Sehingga, Siti dan Sulaiman, tidak bakalan melepaskan anaknya kepada Cik Amat.


‘’Kalau mike nak bebual di belakang, pergi sajelah, tetapi, biarlah cucu aku itu bermain dengan aku,’’ kata Cik Amat, dengan telanjang dada, duduk diberanda rumahnya. ‘’Celepak..! celepek..!’’ Cik Amat mengipas-ngipas badannya dengan baju singlet yang sudah berwarna kekuning-kuningan.
‘’Rianto belum tidur bah. Biarlah die tidur, nanti nangis pulak, dan mengacau orang bebuka,’’ sahur Siti dari dalam.
‘’Cu..! sinilah dekat atok,’’ teriak Cik Amat.
‘’Atok ada permen isap-isap, sedap rasenya. Kesinilah Cu..! tak usah dengar cakap emak engaku tu,’’ pekik Cik Amat lagi. Bagai gayung bersambut, mendengar gula-gula Rianto langsung menggeliat dari pelukan emaknya dan berlari ke tempat Cik Amat. Melihat itu, terpengarahlah Sulaiman, Siti maupun Cik Minah.
‘’Sudahlah mak, bakalan kacau, kalau Rianto ketemu dengan abah,’’ kata Siti bercakap dengan emaknya. Cik Minah hanya menarik nafas panjang.
‘’Sudahlah Ti, lantak dielah, kalau itu yang membuat dirinya senang,’’ jawab Cik Minah.

***
SETELAH Rianto mendekati dirinya, Cik Amat pun langsung menyerahkan gula-gula isap kepada cucunya.
‘’Acih ya tok,’’ Rianto mengucapkan terimakasih kepada Cik Amat yang disambut dengan anggukan. Mendapat gula-gula, Rianto langsung mengajak datoknya bercakap-cakap, walaupun masih pelat.
‘’Atok..! abah ahi ‘ngan emak,’’ kata Rianto.
‘’Ape, abah engkau berkelahi dengan emak,’’ kata Cik Amat, yang disambut anggukan oleh Rianto sambil mengisap-isap gula-gula tangkai.
‘’Abah ahi ‘ngan mak, alam-alam. Abah ‘tas, emak awah,’’ tutur Rianto.
‘’Jadi abah engkau kelahi malam hari dengan emak engkau. Abah di atas, emak engkau dibawah,’’ Cik Amat berupaya menjelaskan ucapan Rianto. ‘’Ape emak engkau tidak nangis?’’ tanya Cik Amat.
‘’Emak tak angis. Emak awe-awe!, emak ilang, bang..! bang..!’’ kata Rianto.
Mendengar pembicaran Rianto dengan Cik Amat, Siti, Sulaiman dan emaknya Cik Minah hanya mengurut dada.
‘’Memanglah abah engkau tu. Tak usah engkau dengar Ti,’’ kata Cik Minah, membujuk anaknya. ***


0 comments: