Niat Menikah Lagi

Celoteh Ramadan

KO HENG, baru beberapa bulan ini menjadi seorang muallaf. Setelah mengucapkan dua kalimat syahadat, niatnya begitu tulus dan kuat ingin mendalam ajaran agama Islam. Setelah memeluk agama Islam, Leng Me So dan istrinya Mei-Mei, tak henti-hentinya mendatangi para-para kiyai, ustad dan orang-orang tetua di sekitar rumahnya. Suami-istri ini terus menggali ajaran-ajaran dalam Al-Quran, menjauhi semua larangan.



Kebiasan buruk, seperti minuman keras, berjudi, dan makanan yang dilarang oleh agama Islam, benar-benar sudah ditinggalkan Ko Heng.
‘’Ko Heng..! Mei-Mei, kalau sudah menjadi seorang muallaf, dan memeluk agama Islam, janganlah setengah-setengah, betul-betullah menggali, mengamalkan dan menjalankan ajaran Islam. Jangan dicap orang, hanya Islam KTP saje.’’ Cik Amat memberi pelajaran kepada Ko Heng dan Mei-Mei.
‘’Betul tu Pak Cik,’’ kata Ko Heng.
‘’Kebiasaan-kebiasaan buruk dahulu, kalau tidak bisa ditinggalkan secara dratis, perlahan-lahan dihilangkan. Lame-lame kebiasaan buruk itu akan hilang sendiri. Ape lagi sekarang bulan Ramadan, diperbanyaklah amal ibadah,’’ jelas Cik Amat.
‘’Betul Ko Heng,’’ timpal Cik Minah.
‘’Bulan Ramadan ini banyak-banyaklah mengaji, dan bersedekah..! terutama kepada anak yatim dan kaum miskin, seperti..!’’ ujar Cik Minah.
‘’Seperti ape Cik Minah,’’ jawab istri Ko Heng, Mei-mei.
‘’Seperti kami ini,’’ kata Cik Minah tersipu-sipu malu. Mendengar itu, mata Cik Amat pun, langsung terbelalak merah.
‘’Ko Heng, jangan engkau dengar betul cakap Minah itu. Anggap angin lalu saje,’’ ujar Cik Amat menahan rasa malu.
‘’Tak ape-apelah Pak Cik. Niat kami pun nak memberi Cik Minah sedikit rezeki,’’ jawab Ko Heng.
‘’Dengar tu bang. Kalau sudah ade niat, tak boleh dilanggar, harus dikerjakan segera,’’ ungkap Cik Minah mendapat angin.
‘’Begitu Mak Cik?’’ tanya Mei-mei.
‘’Iye.. harus begitu. Nah, kalau niat mike-mike bedua ini hendak memberikan rezeki kepada aku, harus dilaksanakan,’’ kata Cik Minah lagi. Cik Amat yang melihat perangai istrinya itu, langsung saja menyeletuk.
‘’Betul Ko Heng. Kalau ade niat itu harus dilaksanakan segera. Sebab, aku ingin berniat menikah lagi, jadi segera dilaksanakan pernikahan,’’ celetuk Cik Amat.
Mendengar perkataan suaminya, merah pedamlah muke Cik Minah. Kalaulah tidak ade orang, atau tidak bulan Ramadan, mungkin sudah dicekau-nya muke lakinya itu.
‘’Sudah nak mampus pun masih menggatal,’’ gerutu Cik Minah langsung pergi meninggalkan suami dan tamunya. ***

0 comments: