Melamar Pegawai

Celoteh Ramadan

CIK Minah sibuk membuka kantong plastik yang selama ini tersimpan di dalam lemari. Satu persatu kertas berwana-warni itu dibilek-bileknya. Kertas itu sudah kelihatan agak kekuning-kuningan.



‘’Ape yang engkau sibukkan itu Minah, mengganggu aku tidur saje. Dari tadi kresak-kresek?’’ kata Cik Amat, sambil memeluk bantal guling.
‘’Saye nak menengok ijazah saye bang,’’ jawab Cik Minah.
‘’Untuk ape pulak engkau tengok ijazah tu Minah. Khan kite sudah menikah, tak perlulah pakai ijazah segala,’’ kata Cik Amat lagi.
‘’Bang, waktu salat tarawih, saye dengar ibu-ibu cakap, sekarang ada penerimaan pegawai negeri, di Karimun terima pegawai, bupati Natuna terima jugak, bupati Kepri, juga menerima pegawai, bahkan Batam pun menerima pegawai,’’ jawab Cik Minah.
‘’Kalau pun ade penerimaan pegawai negeri, ape pulak hubungan dengan engkau Minah,’’ tanya Cik Amat.
‘’Itulah abang ini. Saye ini nak melamar menjadi pegawai negeri. Sudah bosan saye menjadi pegawai ibu rumah tangga [P-IRT], gajinye tak cukup,’’ jawab Cik Minah, berkemas-kemas.
‘’Sadarlah Minah… engaku itu sudah tua, tak mungkin diterima menjadi pegawai negeri. Lagi pulak engkau cume tamatan madrasyah, tidak masuk hitungan. Bikin penat badan saje,’’ jelas Cik Amat.
‘’Hei bang. Jangan menyepelekan. Biar pun begini, saye lulusan terbaik di sekolah saye. Pokoknya, tecelek saje matahari abang harus membantu saye mengurus surat menyurat di kantor Camat Batuampar,’’ ketus Cik Minah.
‘’Memangnya ade penerimaan bagian ape?’’ tanya Cik Amat lagi.
‘’Bagian umumlah. Pokoknya yang umum-umum,’’ jawab Minah.

****
SEKITAR pukul 09.00, Cik Amat dan Cik Minah pergi ke kantor Kecamatan Batuampar, mengurus persyaratan menjadi calon pegawai negeri. Di kantor camat, Cik Minah melihat orang begitu ramai, dengan maksud dan tujuan sama.
‘’Amboi bang, kenapa ramai betul orang di kantor camat ini. Ape ada demo tak, atau ada pembagian THR dari Pak Camat?’’ tanya Cik Minah kepada lakinya.
‘’Semua orang ini mau mengurus menjadi calon pegawai negeri, seperti niat engkau tu?’’
‘’Budak dare cantik-cantik, dan bujang-bujang ensem itu nak jadi pegawai negeri jugak bang?’’
‘’Iyelah. Itulah yang menjadi saingan engkau. Aku rase, panitia akan memilih calon pegawainya yang cantik, yang ganteng, tidak tue-peyot seperti engkau ini Minah,’’ ungkap Cik Amat.
Dengan muke masam Cik Minah tidak peduli dengan celoteh lakinya. Dia tetap antrian untuk mengurus persyaratan calon pegawai negeri. ***

0 comments: