Cik Minah Cerita UMK

Celoteh Ramadhan

SEUSAI salat tarawih, dengan berjalan terhegeh-hegeh, Cik Minah terburu-buru pulang ke rumah, menjumpai suaminya Cik Amat, yang juga baru pulang dari masjid dekat rumahnya.
‘’Bang oi..! tadi saye mendengar cerita budak-budak tu, masjid,’’ tegur Cik Minah.



‘’Cerita tentang ape pulak yang engkau dapat. Baru saje kita mendengar ceramah dari pak ustazd. Selama bulan Ramadan ini kita mendengar yang baik-baik sajelah. Kalau ade cerita yang sifatnya merusak, mencompek-compek pahala puasa kita lebih baik tak usah didengarkan,’’ kata Cik Amat.
‘’Bagus engkau bikin aku kopi, itu lebih baik, besar pahalanya karena telah melayani suami dengan baik,’’ tutur Cik Amat lagi.
‘’Ini cerita baik bang. Budak-budak di masjid itu bercerita tentang u-em-ka. Kate mereka-mereka itu bang e-em-ka bakalan naik. Mantap tu bang,’’ cerita Cik Minah semangat.
‘’Apenya yang mantap.’’
‘’Kitelah yang mantap. Kalau u-em-ka naik, kita bise mengurangi biaya pengeluaran,’’ ujar Cik Minah semakin semangat.
‘’Ape engkau tahu, ape itu u-em-ka?’’ tanya Cik Amat.
‘’Kate budak-budak di masjid itu, u-em-ka itu adalah singkatan dari uang makanan kantor. Arti, uang makanan kantor abang akan naik,’’ papar Cik Minah lagi, sambil mengadukaduk air kopi suaminya. Lalu, dia menyodorkan segelas kopi kepada Cik Amat.
‘’Selain itu bang. Budak-budak itu juga menyebut-nyebut Apindo bang.’’
‘’Ape pulak Apindo itu Minah. Engkau banyak tahu hal-lah.’’
‘’Nah, masih menurut budak-budak tu bang. Katanye, Apindo itu kepajangan dari Anggota Pegawai Indonesia. Abang kan walaupun hanya seorang staf umum di keluarahan Bengkong Laut ini, kan termasuk anggota pegawai Indonesia. Jadi uang makan kantor anggota pegawai Indonesia [u-em-ka apindo] naik kan bang,’’ papar Cik Minah.
‘’Minah..! minah..! itu yang aku cakapkan, jangan terlalu banyak mendengarkan hal-hal yang bisa meracuni pemikiran engkau tu. Engkau macam tak tahu saje, aku ini pegawai negeri rendahan. Kepangkatan aku saje hanye golongan I-B, entah termasuk eselon berape, jadi taklah mungkin u-em-ka apindo tu naik,’’ jelas Cik Amat.
‘’Jadi tak adelah kenaikan gaji abang tu?’’
‘’Tidaklah…. Pegawai negeri naik gaji, kalaupun naik pangkat. Kalau pangkat aku tak naik-naik, manekan gaji naik. Sudahlah Minah, bagus engkau tadarus, mengaji biar tambah pahala. Kite ini sudah tue, tak usah memikirkan u-em-ka apindo lagi,’’ kata Cik Amat, yang dianggukan oleh Cik Minah. ***

0 comments: