Dada Tak Busung

Celoteh Ramadan

SUDAH hampir dua jam Cik Minah berdiri tercacak tegak, dekat pintu gerbang masuk kantor Kecamatan Batuampar. Dua laki-bini ini begitu setia menunggu giliran mengurus kartu kuning, dan persyaratan lainnya.



Sekali-kali dengan selendang kuning keemasan, Cik Minah menyeka keringat yang keluar sebesar biji jagung, bergulir di pipi, menggerintil di kening kiri dan kanannya. Begitu juga Cik Amat, tata letak kopiahnya berwarna agak kekuning-kuningan sudah tak beraturan lagi.
Langkah Cik Amat dan Cik Minah, beringsut-ingsut seperti siput bangkong, menuju ruang pelayanan.
‘’Sudahlah Minah, batalkan saje niat engkau tu nak menjadi pegawai negeri. Aku sudah letih berdiri, keringat pun sudah mencucur macam hujan saje. Kalau begini terus, bise bebuka aku nantinya,’’ gerutu Cik Amat kepada bininya.
‘’Baru berdiri sekejab saje, abang sudah letoi. Kalau letih pergi duduk bawah pohon itu, biar aku tegak sendirian. Bise pun aku mengurus sendiri,’’ jawab Cik Minah ketus, sambil menunjukan sebatang pohon rindang yang berdiri gagah di depan kantor Camat Batuampar.
‘’Tak kuasa bertengkar di bulan Ramadan, Cik Amat pun terpaksa mendampingi istrinya, walaupun dalam hatinya menggeurut. ‘’Aduh..! batallah puase aku hari ini. Minah-minah,’’ katanya dalam hati.
Jam tangan sudah menunjukkan pukul 12.30 siang, barulah giliran Cik Minah mendapatkan pelayanan administrasi. Sesampai di ruang pelayanan, alangkah terkejutnya Cik Amat, melihat Pak Camat yang begitu mereka kenal, berdiri dengan gagahnya di belakang pegawainya.
‘’Engaku tengok Minah, Pak Camat ade disitu, malu aku Minah. Pasti die itu mengejek aku nantinya. Batalkan saje niat engkau tu,’’ kata Cik Amat menarik tangan bininya. Tapi, karena sudah niat harus di jalankan, Cik Minah pun langsung saja menyelonong ke depan pegawai.
‘’Oi Cik Amat, nak ngurus ape?’’ pekik Pak Camat.
‘’Tak adelah?’’
‘’Itu bini Cik Amat nak mengurus kartu kuning, nak melampar menjadi pegawai negeri ke?’’ tanya Pak Camat lagi.
‘’Entallah,’’ sahut Cik Amat malu.
‘’Dah tue lesut pun nak menjadi pegawai. Orang mencari pegawai yang bedelau, kening mengkilat, dade busung ke depan, bukan badan seperti papan. Macam Cik Minah itu, kalau dikasih bedak dan gincu tak lengket. Kik…kik…’’ pak Camat tertawa terkekeh-kekeh. Dengan muke merah, Cik Amat langsung menarik tangannya dan pergi meninggalkan kantor Camat.
‘’Sudah aku cakap engkau, pasti pak camat mengejek aku. Khan, malu aku dibuatnya?’’ kata Cik Amat langsung pergi. ***


0 comments: