Pergi Jalan ke Rumah Mertua

Celoteh Ramadan

‘’TI.. hampir sebulan puase, belum sekali pun kite berbuka dan bersahur ke rumah emak engkau. Nanti mereka kecik hati pulak, kenape-lah kite tak datang-datang. Yang aku segan bukan kepada emak engkau, tetapi kalau abah engkau tu marah, bisa kena leseing aku nantinya,’’ Sulaiman mengajak istrinya Siti, pergi ke rumah orangtuanya Cik Amat-Cik Minah di Bengkong.


‘’Saye bukan tak mau berbuka atau bersahur di rumah emak tu abang, tetapi takut kejadian lagi seperti awal puase,’’ ungkap Siti, yang lagi menggosok baju kurung.
‘’Rianto itu budak kecik, sehingga ape yang die lihat itulah yang die cakapkan. Lagi pula Abah itu orangnya suke mengenyek, mengejek oranglah. Masakan budak kecik yang tahu ape-ape diajak bercakap, yang tak senonoh lagi. Jadi takut kite dibuat malu lagi,’’ ungkap Siti, cemberut.
‘’Sudahlah ti, yang berlalu biarlah berlalu. Pokoknya nantinya, sesampai di rumah emak engkau tu, Rianto langsung dikasih susu dan disuruh tidur, biar die tidak macam-macam dengan abah engkau tu,’’ ungkap Sulaiman, suami Siti. Mendengar usulan suaminya, Siti pun menggangguk.
‘’Kalau begitu siap-siaplah engkau, sebentar lagi kite berangkat. Hari pun cerah nampaknya, takut kalau terlambat hujan pulak lagi. Maklumlah cuace di Batam ini tidak menentu, kadang hujan, kadang panas, yang parah lagi hujan-panas,’’ ungkap Sulaiman.
‘’Iyelah bang,’’ unkap Siti.
Beberapa menit kemudian, kedua laki bini, serta anaknya Rianto langsung menuju ke rumah orangtuanya di Bengkong. Sesampai di rumah, wajah Cik Amat tampak kegirangan, karena merindukan cucunya.
‘’Amboi nak, dah nah habis puase baru engkau ke rumah abah. Marah ke dengan abah?’’ tanya Cik Amat.
‘’Tidaklah bah, maklumlah bang Leman ini banyak sangat kerjenya, jadi sibuk, tak sempat-sempat nak ke rumah abah. Barulah hari ini bisa berleha sedikit,’’ jelas Siti, sambil menggendong anaknya.
‘’Betul mak, sampai-sampai hari minggu pun saye bekerja,’’ timpal Sulaiman, memperkuat cakap bininya.
‘’Iye Ti, abah engkau sudah risau sangatlah nak bermain dengan cucunya. Kalau engkau tak datang dalam dua hari ini, abah engkau nak pergi ke rumah mike bedua,’’ jawab Cik Minah.
‘’Kalau banyak kerja, banyak lembur, tentulah bisa pendapatan mike-mike tu. Baguslah, jadi tak payah-payah aku lebaran tahun ini,’’ celetuk Cik Amat.
‘’Hei bang.. ! jangan nak mencari gara-gara lagi. Ayolah Ti, Man, kita bercakap-cakap di dapur saje, jangan layani abah engkau Tu, maklumlah, kepalenya sudah banyak yang konslet,’’ kata Cik Minah mengajak anak-menantunya pergi ke dapur. ***



0 comments: